Monday, December 13, 2010

MARI BELAJAR SENI PHOTOGRAPHY

(gambar di ambil oleh MOHD RIZAL APAU)
* http://www.flickr.com/photos/m_rizal/

SAYA bukan antara ahli yang profesional. saya hanya menggunakan compact camera , samsung es56. yeah. itulah camera saya. untuk mari dalam bidang seni ni. kenalah banyak mengexplore apa sahaja .. sekarang dunia da makin maju apa pun ada dalam internet .. dan bagi yang suka online facebook ke apa ke. apa salahnya gunakan masa terluang bukak lagi satu tab untuk bukan laman web photography .. untuk tingkat ilmu .. saya mengambil salah satu kata-kata perangsang dari cikgu saya .. kalau kita malas takkan ada ilmu yang akan datang bergolek kat kita .. walaupun saya bukanlah student yang cemerlang dalam kalangan rakan-rakan saya .. tapi why not cuba benda lain yang bole naikkan diri kita sendirikan .. sekarang, ramai orang berkongsi minat yang sama dalam seni photography ni .. tapi tak ramai yang mampu lahirkan gambar yang menarik .. faham tak maksud saya .. ada memakai CAMERA DLSR hanya untuk nak menunjuk . harap kalangan yang membaca blog saya ini bukanlah dari golongan itu .. untuk berada dalam seni industri ni jangalah malas untuk luangkan masa anda untuk belajar .. bukan senang nak jadi yang terbaik antara yang terbaik .. sekarang ni senang jew. beli camera , print name card, dan isytiharkan diri mereka PHOTOGRAPHER PROFESIONAL .. apakah mananya ini ? hish .. macam-macam sekarang kan .. sedangkan mereka-meraka yang bergelar photographer bersengkang mata belajar , kumpul idea untuk hasilkan gambar yang terbaik .. apa pun .. sesuatu benda tuh datang dari minat dan usaha kita . kalau tiada benda ni dalam diri kita. saya sarankan tak payahlah dan jgn bermimpi untuk jadi sebahagian dari mereka ..

No comments:

Post a Comment